10.10.09

Kita Dan Pisang, Pisang Dan Kita (n3 Sihat)


Perhatian: Jgn sekali-kali menyimpan pisang dlm peti sejuk. Lepas baca, anda semua pasti akan pandang tinggi pd buah pisang. Huhuhu....


Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi – sukrosa, fruktosa dan glukosa yang d`gabungkan dgn gentian. Pisang m`berikan tenaga kpd manusia dgn kadar segera dan b`terusan. Kajian yg telah d`buat menunjukkan bahawa 2 biji pisang m`punyai cukup tenaga utk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang d`jadikan buah utama kpd atlit t`kenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai utk m`cegah dan m`rawat b`berapa jenis penyakit, m`jadikannya amat sesuai dlm p`makanan kita seharian.

Tekanan:Merujuk kpd survey t`baru yg d`jalankan oleh MIND t`hadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, k`banyakan drpd mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yg b`tukar kpd serotonin dlm tubuh manusia, yg menyebabkan kita tenang, mengembalikan mood dan secara amnya m`buatkan kita berasa gembira.

PMS:Lupakan pil-pil hospital – makan sahaja pisang. Vitamin B6 yg t`kandung mampu m`neutralkan paras glukosa dlm darah, yg boleh mengembalikan mood anda.

Anemia:Dgn kandungan zat besi yg tinggi, pisang mampu m`awal p`tumbuhan hemoglobin dlm darah, yg secara tak langsung m`bantu dlm kes-kes anemia.

Tekanan Darah Tinggi:Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yg tinggi – garam rendah, m`jadikannya sempurna utk m`stabilkan tekanan darah.

Kuasa Minda:Kajian d`buat t`hadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan d`jalankan, mereka d`beri makan pisang utk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yg mengandungi kadar potassium yg tinggi dpt m`bantu p`belajaran dgn m`jadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).

Penghadaman:Gentian tinggi, jadikan pisang sbg diet s`harian anda pasti m`bantu m`stabilkan tindakan usus kecil dan besar.

Keletihan:Salah satu cara te`baik utk mengurangkan k`letihan ialah dgn m`buat minuman pisang susu campur madu. Pisang b`tindak menyejukkan perut dan dgn bantuan madu dpt m`bina semula kandungan gula dlm darah yg b`kurangan akibat k`letihan, manakala susu pula m`perbetulkan sistem hidrasi semula anda.

Panas Jantung:Pisang m`punyai kesan anti-asid semulajadi dlm badan. Oleh itu, jika anda me`hadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang utk pemulihan yg baik.

Demam Pagi:Jadikan pisang sbg snek setiap hari utk m`bantu memelihara kadar gula dlm darah utk m`elakkan demam pagi.

Gigitan Nyamuk:Sebelum m`gunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dgn lapisan dlm kulit pisang. Ramai yg telah b`jaya m`atasi k`gatalan akibat gigitan nyamuk dgn cara ini.
Saraf:Pisang mengandungi kadar vitamin B yg tinggi yg dpt m`bantu menenangkan sistem saraf anda.

Obesiti dan Tekanan Kerja:Kajian di Institut Psikologi di Austria m`dapati tekanan kerja m`jadi pemangkin kpd pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek. B`dasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian m`dapati k`banyakan pesakit obes m`buat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, utk m`atasi masalah ini, kita perlu m`awal kadar gula dlm darah dgn m`ambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam utk m`ekalkan kadar yg stabil. Makanlah pisang.

Ulser:Pisang amat baik dlm p`cegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak m`cederakan organ dlman kita. Ia juga b`tindak sbg peneutral lebihan asid serta mengurangkan k`pedihan dgn b`tindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

Kawalan Suhu:Ramai yg percaya bahawa dgn memakan pisang, ia dpt menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kpd ibu-ibu mengandung. Di Thailand sbg contoh, ibu mengandung m`ambil pisang ut memastikan bayi yg d`lahirkan itu m`jadi seorang yg penyabar (cool).

Seasonal Affective Disorder (SAD):Penyakit ini merupakan simptom yg t`jadi akibat drpd kurangnya p`dedahan kpd cahaya matahari. Pisang dpt m`bantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yg m`baikpulih mood kita.

Ketagihan Rokok & Tembakau:Pisang dpt m`bantu p`rokok yg ingin b`henti m`rokok. Vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yg t`dpt dlm pisang, ia dpt m`bantu tubuh kita dlm m`baikpulih kesan nikotin t`hadap tubuh.

Stres:Potassium m`rupakan bahan mineral vital, yg m`bantu m`normalkan degupan jantung, m`hantar oksigen kpd otak dan m`imbangi kandungan air dlm tubuh. Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dgn bantuan snek pisang yg tinggi potassium.

Strok:Mengikut kajian dlm buku ‘The New England Journal of Medicine‘, m`ambil pisang sbg diet harian mampu mengurangkan risiko k`matian akibat strok s`byk 40%!

Lain-lain Penyakit Kulit: P`amal perubatan semulajadi (alternatif) b`pendapat, utk m`hilangkan p`bagai masalah kulit, t`masuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil s`keping kulit pisang, tampalkan sebelah dlm kulit pisang itu pd tempat yg ingin d`rawat dgn m`gunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah.




So, pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protin, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi, dan 2 kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik yang mudah didapati.



P/s : Kesimpulannya, pisanglah adalah penyebab utama knp monyet-monyet di hutan selalu sihat dan bahagia setiap masa dan ketika!


Satu lagi; ingin kilatkan kasut?? Ambil bahagian dlm kulit pisang, sapukan secara terus kpd kasut anda, kemudian kilatkan dgn kain kering. Menakjubkan!



14 comments:

cHeRyNa PiReS said...

pisang jugak elok utk pemain2 tennis mendapat tenaga ketika bermain. tak caya tgk player tennis, suma makan pisang.

kak...bagus artikel nieh. lagi2 part yang merokok tuh. good job!

kenari said...

tima kasih doktor zyma atas info kesihatan ni..lepas dinner tadi mkn pisang berangan. pastu kul 10 tadi smbil nonton tv kunyah kerepek pisang..apa kata breakfast pagi esok dgn "peknga" pisang ;)

Tirana said...

Sejak bila Zyma jadi pakar permakanan ni? hehehe

Kak tirana memang selalu beli dan makan pisang. Dah lama tak ke pasar so pisang kat rumah dah habis..Padanlah rasa stress semacam rupanya dah beberapa hari tak makan pisang.

p/s emping tu dah masak semalam..masak 1/2 kilo dulu..buat sikit-sikit..

Zyma Saad said...

Cheryna Pires a.k.a Sha....

Oleh itu silalah makan pisang byk2 ye....hihihi.

Bagus ekkk? Baca selalu ye.... jgn mimpi makan pisang udah le,Dik.

:)

Zyma Saad said...

Kenari...

Fuyoooo,makan pisanggggg!!!

Jap tadi sy makan roti pisang bakar. Sedapppp.....

:)

Zyma Saad said...

Akak Tirana....

Itulah cita2 sy dari dulu....pakar pemakanan. Tapi tak kesampaian, so jadilah pakar dandanan dan rambut.
Huhuuhu....

Di rumah sy,hari2 ada pisang. Pisang berangan, pisang awak, pisang emas....

**Sedapnya emping tuuuuuu. :)

ONE ZABA said...

jom pegi pasar tani cari lepat pisang...

Tie said...

Kak tie pun suka makan pisang. Dah lama tak makan ni. Nanti nak suruh cik abang belikan, hehe..

Zyma Saad said...

Cik One Z....

Jommmmm....makan lepat pisang di pagi hari mmg best. Senang nak "melabur" dlm bank dlm rumah. Huhuhu....

Zyma Saad said...

Kak Tie....

Dahhh,pegi cari dan makan pisang sekarang. Bagus makan pagi2 cenggini...bagus utk buat "pelaburan" dlm "bank" di rumah......huhuhu.

:)

xiiinam said...

Info yang baik.....terima kasih!

Zyma Saad said...

xiiinam a.k.a CkLah....

Sharing is caring,CikLah.
Baik utk semua.....

:)

iza~de~bintang said...

makanlah buah-buahan tempatan.
pertanian adalah perniagaan.
Cekodok pisang memnag sedap gilerz.. ahaha..apa punya komen camni.. layyann ja lah Zyma :D

Zyma Saad said...

Iza~De~Bintang....

Betul tu,Kak.
Pertanian adalah perniagaan. Boleh buat duit nihhhh.....jual gorpis (goreng pisang) ke, cengkodok ke...
sedapppppp.

OK la comment cenggitu,Kak. Positif. :)