22.10.09

Piper Sarmentosum Roxb



Nama Tempatan : Kaduk
Nama Botani : Piper Sarmentosum Roxb
Nama Lain : Sirih Duduk, Kaduk Batu, Akar Bugu, Kudak, Mengkadak.
Famili : Piperaceae
Lokasi D`temui : Di kwsn yg agak lembap
Jenis Tumbuhan : Tumbuhan liar
Asal : Tumbuhan tempatan

Pokok kaduk ialah s`jenis tumbuhan yg byk d`gunakan sbg perisa dlm masakan masyarakat Melayu seperti masak lemak t`utamanya masak lemak udang dan ketam.

Kaduk amat enak d`jadikan ulam jka d`rebus dan d`ceceah dgn sambal belacan. Tumbuhan ini mudah d`tanam dan hidup subur t`utamanya di kwsn2 yg lembap dan hidup secara liar di kwsn teduh dan di bawah sudur pokok lain tanpa memerlukan p`jagaan yg rapi.

Daun kaduk lembut b`bentuk bujur bulat, nipis, b`warna hijau tua, b`kilat dan b`selang-seli manakala bunganya byk, padat, sgt kecil dan t`susun rapat. Tumbuhan ini adalah tumbuhan jenis m`manjat yg sesuai hidup di kwsn b`iklim panas seperti tropika.

KHASIAT

Air yg d`rebus dgn akar pokok kaduk d`percayai dpt m`lawaskan kencing. Daunnya pula mujarab utk m`rawat demam malaria dgn cara m`minum rebusannya. Air rebusan itu juga b`khasiat bagi m`legakan batuk2, selesema, sakit pinggang, sakit gigi dan sengal2 tulang. Daunnya yg d`tumbuk pula d`jadikan ubat panau dan kurap dgn cara menampalkannya pd bhgn yg b`masalah.

************************************************************************************

Aku t`ingin nak makan buah Avokado yg d`campur dgn susu pekat. Cara ni sajalah yg aku boleh makan pun.......manis dan sedap!!! Nanti aku cari info sihat ttg buah Avokado ni. Kita share the benefits,ok.



p/s : Petang ni aku nak ke Tesco Hypermarket,Mergong......nak cari buah Avokado ni.

10 comments:

syah shah said...

kat belakang rumah pokok kaduk ini sangat lebat...

avokado mahal kat sini... Dulu masa kecik-kecik kat Indonesia, selalu minum jus avokado nih... Sedap... :D :D

julietchun said...

nama saintifik dia susah nak ingat,panjang benor.

ONE ZABA said...

biasa dengar cerita pak kaduk je...

10 said...

em... daun kaduk ni sama cam daun sirih kan? camner nk tau bezanya?

ku tak sempurna said...

kembar sireh rupanya si kaduk ni ya...

serupa benar...
klu tnya, kompem aku jwb sireh...

hihihi.. kaduk naik junjung :D

Zyma Saad said...

Syah Shah....

Akak suka makan ulam kaduk ni. Sedap....dan baik utk wanita.

sama juga di Alor Star....harga avokado mahal. Huhuhuhu...
:)

Zyma Saad said...

Julietchun....

Mmg panjang....tapi aku rasa ko jgn hafal la nama sentepek tu. Nanti ko demam sbb asyik m`hafal je nama sentepek tu.

Ko ingat kaduk je.....atau Pak Kaduk. Huhuhuhu.
:)

Zyma Saad said...

Cik One Z....

Ko mesti peminat Pak Kaduk dlm citer tu,kan..kan..kan????
:)

Zyma Saad said...

10.....

daun kaduk agak lembut...sirih agak kasar dan keras.

:)

Zyma Saad said...

KTS.....

Mmg agak serupa, tapi tak sama....

Daun kaduk ni t`dapat dlm menu otak-otak ikan. Tu yg sedapppp bau otak-otak tu.

Kaduk naik junjung??? Huhuhuhu...
:)