22.10.09

Piper Betle Labisia

May be ada di antara kita agak keliru ttg ghuper dauh sirih dgn daun kaduk.
Ghupernyer mmg agak serupa, tapi ada b`berapa p`bezaan yg perlu kita tahu.

Aku ada sedikit info yg dpt aku share dgn uols. Jika ada info tambahan yg aku t`tinggal, please inform aku ekkkkk. :)



Nama Tempatan : Sirih
Nama Botani : Piper Betle Labisia
Nama Lain : Sirih Jawa, Betel Leaf
Famili : Piperaceae
Lokasi D`temui : Belukar dan semak samun
Jenis Tumbuhan : Tumbuhan laman
Asal : India

Sirih adalah tumbuhan yg m`punyai nilai yg tinggi dlm masyarakat Melayu dan juga masyarakat India. Tumbuhan ini m`rupakan s`jenis tumbuhan m`manjat (boleh m`capai k`tinggian s`hingga 10 - 15 kaki) dan boleh m`biak m`lalui keratan batang dan anak yg akan tumbuh dari batangnya yg m`rayap di atas tanah.

Dlm p`ubatan tradisional, sirih byk d`gunakan khususnya utk penyakit yg d`katakan b`punca dari gangguan makhluk halus. Sirih juga d`jadikan s`jenis snek oleh org tua Melayu dan India. S`helai daun sirih yg telah d`bersihkan d`calit dgn sedikit kapur.

Pinang yg telah d`ricih halus atau d`potong kecil d`letakkan di atas daun b`sama dgn gambir. Daun sirih kemudiannya d`gunakan utk m`bungkus bahan ini s`belum d`kunyah. Ada juga yg m`gunakan gobek utk m`hancurkan campuran ini, keran tidak m`punyai gigi.

KHASIAT

Dlm p`ubatan Melayu, sirih yg t`bukti s`cara saintifik mengandungi minyak sari seperti KADINEN, KAVIKOL, SINEOL, EUGENOL, KARVAKOL ini d`gunakan utk m`ubat penyakit2 seperti k`putihan, nafas b`bau, badan b`bau, batuk, radang selaput lendir mata, Trauchoma, jantung b`debar2, k`murungan, demam selepas b`salin, air susu t`lalu byk dan sariawan.

Sirih boleh m`rawat k`putihan. Ambil b`berapa helai daun sirih yg bersih d`rebus dlm air hingga m`didih dan airnya d`biarkan suam. Air ini d`gunakan utk m`cuci vagina t`utamanya setiap kali selepas buang air kecil.

Utk nafas b`bau pula, ada dua (2) cara. Satu cara dgn mengunyah daun sirih yg telah d`bersihkan hingga lumat dan biarkan b`ada dlm mulut seketika s`belum d`luahkan. Satu cara lagi ialah dgn m`rebus b`berapa helai daun sirih s`hingga m`didih, s`lepas itu d`sejukkan dan d`tapis, gunakan utk kumur dua (2) kali s`hari, pagi dan malam.

Utk gusi bengkak pula, 5 - 6 helai daun sirih d`rebus dgn 3 gelas air hingga m`didih, s`lepas itu masukkan sedikit garam. Biarkan hingga suamdan gunakanutk b`kumur dua hingga tiga kali s`hari.

S`lain itu, bagi m`hilangkan bau badan pula, 2 - 3 helai daun sirih d`rebus dgn 1/2 gelas air hingga m`didih, angkat daunnya dan masukkan gula batu s`belum d`minum.

Jika tidak mahu minum airnya, kaedah lain yg boleh d`gunakan ialah dgn m`ambil s`helai daun sirih dan d`calit sedikit kapur sirih. Ramas daunnya dan sapukan pd ketiak.

6 comments:

Tirana said...

Dulu masa kecik-kecik, kak tirana selalu tumpang sekaki bila ibu dan arwah nenek makan sirih..Tahan pedas sebab nakkan mulut jadi merah..hehehe..

mycaklempong said...

Alahai...macam mak bidan pulak dia ya...

Infomasi yang sangat berguna. Terima kasih.

~xiiinam~ said...

Terbayang zyma makan sirih.....








Lepas tu...


Prittttt!!!!


keluar air merah.....



....nak lagi lengkap, lepas tu layan sentil tembakau...ha..ha...

Zyma Saad said...

Akak Tirana....

Hihihihi.....
Pedas kan.....tapi mulut merah mcm pakai lipstick merah.
:)

Zyma Saad said...

mycaklempong.....

Mak bidan terjun payung parachut.
Hihhihhihi.....

Ramai generasi skrg tak tahu....
sy yg hidup zaman moden ni pun masih kabur2 lagi ttg mende2 ni.
So,info yg b`guna ni may be dpt m`bantu kita semua,Insya Allah.
:)

Zyma Saad said...

xiiinam a.k.a CkLah....

Amvoiiiiii,CkLah itewwwwwww.
M`bayangkan sy mkn sirih lagiiii....tak VOUGE tau!!!!
Sila la m`bayangkan sy mkn apple pie ke...kek tiramisu ke. Baru la VOUGE!!!!!