21.6.10

Sedut Hingus Anak Kecil Ku Setiap Kali Selesema.

Si Debab (Aqif) ku masih belum sihat lagi. Masih selesema dan batuk2. Hidungnya masih b`hingus.

Tak sampai hati aku tgk Si Debab k`sayangan ku ni sesak dan semput. Aku sedut hingusnya dgn mulut ku sendiri. Si Debab ku tak marah jika aku buat cenggitu padanya. Dia dah biasa dgn cara ini. Dia tahu aku nak redakan p`nafasannya yg t`sumbat dgn hingus selesema. Aku sapu sedikit Vick`s Vapour Rub pada bhgn dada, belakang badan dan tapak kaki Aqif.

Aku dah kasi dia minum air madu lebah khaula (air suam yg d`campur satu sudu kecil madu lebah khaula........). Mudah-mudahan Aqif sembuh sebelum Babahnya balik (dari Tanah Suci).

Tok si Aqif (my mom laaaaa.......) juga tak sihat sejak balik dari Tanah suci 3 hari lepas. Asyik batuk2 dan badan juga panas. Suhu di Mekah adalah antara 45 - 46 darjah celcius. Sgt jauh beza dgn M`sia. Tapi kita wajar utk m`biasakan diri dgn k`panasan di dunia.

Nyang si Aqif (my grandmother laaaaa.......) juga tak sihat. Batuk2. Demam. Begitu juga adik2 my mom yg sertai Umrah tempoh hari......batuk2 dan demam.

Babah si Aqif pun tak berapa sihat. Suaranya serak2 kering. Batuk2 kecil. Semoga ALLAH pelihara dan lindunginya ketika di Tanah Suci. Aku kirimkan s`jenis minuman b`asaskan limau asli kpd Babah si Aqif sebelum dia b`tolak pegi. Aku harap dia ikut petua & tips yg aku berikan tempoh hari.

20 comments:

zonaku said...

insyaallah semua selamat......

cuba bancuh madu lebah n lemon, amalkan.... ari tu aku batuk x mo reda, kwn bg petua camni. selalu try limau kasturi or limau nipis, x mo baik gak. pure lemon n madu, sedap!

ONE ZABA said...

anak demam..mak ngan apak pun demam sama la jawabnya.

DrSinga said...

ekceli...
sedut dengan mulut sendiri adalah sangat berkesan berbanding dengan guna yang picit pakai tangan tu...
:)

Yunus Badawi said...

kasih sayang seorg ibu tiada tepinya.

Emak Adam pun sedut hingus anak2nya yg masih kecil kalau mereka selsema. Saya tabiklah ibu2 yg sanggup buat mcm ni.

julietchun said...

sedut sendiri? hishh,aku macam tak lalu je, kena prektis nih :P

maza said...

aderk..! tak sanggup den.. heheh

tapi tulah, kasihnya ibu membawa ke syurga... huhuhuu

Shifu67 said...

mem besar pun penah buat cam gini maasa anak kecil dulu... hanya yang bernama mak je yg sanggup buat gini

tasekM said...

memang tgh musim demam + batuk + selsema la sekarang ni yang..



.

izan said...

zyma,

sabar ye.. musim tak nentu kat sini skrg. apa lagi kat mekah yang panas kering tu.... ank2 kecik dulu pun selalu buat camgitu jugak... tp bukan k zan yg buat hehehe....

mak nyer kena jaga2 ye... jaga kesihatan selalu ok... 2 org kena jaga dalam 1...

Catwoman said...

Zonaku.....

Insya Allah. Moga Babah si Aqif selamat di Tanah Suci. Tadi sy hubungi Babah si Aqif. Dia dah sihat sikit.

Insya Allah, sy pati cuba tips ni. Terima kasih ye,awak.

:)

Catwoman said...

Cik One Z......

Mcm b`jangkit pulak, kan....

Huhuhuhuhu.....

:)

Catwoman said...

DrSinga......

Sy belajar petua/tips ni dari my mom. Katanya jikan sedut hingus anak dgn mulut kita sendiri, anak akan lebih mudah sembuh, Insya Allah.

:)

Catwoman said...

Yunus Badawi a.k.a YB....

Betul tu, YB. Sy percaya pd ungkapan itu...

Sy sendiri akan sedut hingus Aqif bila dia selesema dan b`hingus.
Jika 9 bulan seorg ibu sanggup kendong anaknya dlm perut besar, pasti seorg ibu itu juga sanggup sedut hingus anaknya dgn rela.

Ini pun salah satu cara utk m`rapatkan hubungan antara ibu & anak.

:)

Catwoman said...

Julietchun......

Nanti bila ko dah jadi seorg ibu dan ada baby, ko perlu lakukan sesuatu utk selamatkan baby ko, Sayang.

Sedut hingus anak sendiri juga adalah salah satu cara utk selamatkan anak.

Indah tau saat2 cenggini...baik ko nikah cepat2 dan ada baby cepat2.

Huhuhuhuhu......

:)

Catwoman said...

Kanda Maza......

Ekau kene sanggup sobab ekau ada anak kecil...si Aqhlan tu. Nanti dia b`hingus, ekau cuba la sedut hingus Aqhlan tu ye.

Indah nikmat bilamana ibu atau bapa selamatkan anak sendiri dlm apa jua keadaan, Kanda Maza.

:)

Catwoman said...

Shifu67....

B`untung para suami jika ada isteri yg b`nama ibu yg sanggup sedut hingus anak2.
Mem Besor Shifu adalah seorg ibu yg mulia dan hebat.

Percayalah....

:)

Catwoman said...

tasekM....

Kat Alor Setar ni dah musim hujan malam pulak.....siang bukan main lagi panas lit-lit.

Huhuhuhuhu....

:)

Catwoman said...

Kak Izan....

Cuaca b`ubah2 dan tak menentu.
S`kejap panas, s`kejap hujan.
Sakit adalah nikmat.....sy terima dugaan ini bilamana Aqif demam, batuk & selesema.

Insya Allah, sy akan dengar nasihat Kak Izan. Terima kasih ye....

:)

Adimuz said...

salam...

Wah, semua demam ya.

Petua sedut hingus tu memang berkesan. Saya selalu buat macam tu..

Catwoman said...

Cikgu Adimuz.....

A`ahh....demam k`semuanya. Badan panas, batuk2 kecil, pening, selesema.

Sedut hingus anak kita adalah cara yg paling baik dan pd masa yg sama kita dpt m`rapatkan lagi hubungan antara ibubapa dan anak.

:)