12.6.10

Doa Langsai Hutang




Maksudnya:

Ya Allah, cukupkanlah aku dengan segala perkara yang telah Engkau halalkan daripada segala perkara yang telah Engkau haramkan. Kayakanlah aku dengan kelebihan Engkau daripada meminta kepada orang lain.





Maksudnya:

Ya Allah, aku berlindung denganMu dari ditimpa kesusahan dan kedukaan, dari kelemahan dan kemalasan, dari kedekut dan perasaan takut dan dari desakan hutang dan paksaan orang.

Please click HERE to get more.

***********************************************************************************

Suatu ketika dulu, bilamana ada seorg hamba ALLAH telah menyebarkan citer ttg hubby aku b`hutang sana sini dan tak punya wang utk langsaikan hutang. Manusia mana yg hidup di dunia ini tidak punya hutang? Org hutan ye.....mmg takde hutang. Semua kita punya hutang. Dan hutang yg paling besar adalah dgn ALLAH.....yakni lalai m`galas tanggungjwb / laksana ibadah wajib dan sunat (perintah / suruhan ALLAH).

Hubby pernah menangis di depan aku. S`sungguhnya ALLAH telah p`mudahkan jalan buat hubby aku.......segala fitnah dan tohmahan mahupun "cakap2 belakang" yg telah d`lemparkan kpdnya telah selesai dlm tempoh 2 bulan sebelum dia pegi ke Tanah Suci. Alhamdulillah.
Dan dia telah selamat m`jalani ibadah Umrah. Alhamdulillah. Rezeki kami anak-beranak juga b`tambah walaupun tak s`berapa byk nya. Namun kami b`syukur dgn apa yg ALLAH telah kurniakan. Doa ku agar kami, suami isteri, punya peluang utk tunai ibadah haji suatu hari nanti, jika d`izin ALLAH.

Pesan ku buat semua kita t`masuk diri ku sendiri. Jgn s`sekali kita m`aibkan org hanya kerana HUTANG. Jgn malukan org walau dia b`hutang dgn kita hanya RM0.10 cuma atau s`gelas air kosong.....apatah lagi jika nilai itu lebih besar. Org yg b`hutang dgn kita nak m`bayar atau tidak, itu URUSAN dia dgn ALLAH. Doakan dia, mudah-mudahan ALLAH p`mudahkan urusan dia dlm m`cari rezeki. Insya Allah, ada ganjaran yg menanti di sana kelak. Jgn m`hukum org hanya kerana HUTANG.....kerana diri kita juga sudah t`lalu byk HUTANG dgn ALLAH.

Jadikan kisah di atas ni sbg pengajaran. Aku tidak riyak kerana hubby telah langsai hutang2nya, tapi aku hanya ingin b`kongsi pengalaman kami b`dua yg telah d`hina dan d`jatuhkan oleh seorg hamba ALLAH suatu masa lalu. Hubby gigih m`cari rezeki halal dan bersih. Hanya ALLAH yg tahu apa yg t`baik utk semua hamba-Nya.

Apabila kita m`lakukan urusniaga / bisnes, jgn s`sekali m`ambil hak org........pendek kata; curi customer org dgn cara kotor. Jgn s`sekali sebar citer ttg masalah bisnes org ke sana ke mari. Bila org susah, kita wajar ringankan bebanan dan tekanan dia. At least, bagi sokongan atau semangat. Elakkan dari m`mecahbelahkan atau m`cantas rezeki org lain. Tak betul cara tu.

Rezeki adalah dari ALLAH taala. Dia bagi rezeki sama rata, sama tara. Kita sbg hamba-Nya wajib b`syukur dgn setiap yg d`beri-Nya kpd kita. Jauhi sikap m`cantas rezeki org lain. Dan jauhi sikap m`aibkan s`siapa pun t`utamanya soal hutang.

Cukuplah apa yg t`jadi pd kami b`dua. Kami b`syukur di atas apa yg d`beri-Nya. Alhamduillah.
Walau nampak sedikit, namun besar ertinya buat kami s`keluarga.

6 comments:

zino said...

salam hujung minggu.. thanks for sharing..

ckLah said...

La tahzan..Innallaha ma'ana!

Catwoman said...

zino....

Salam pagi Ahad.

Takpe...sekadar b`kongsi rasa dan emosi. Hihihihi....

:)

Catwoman said...

CkLah.....

Insya Allah. Ya, Innallaha ma`ana !!

:)

Syukran. Alhamdulillah.

maza said...

ini malam mahu zikir banyak2 lorrr...

kot2 esok boleh bayar segala hutang.. termasuklah hutang solat dan puasa!

eh! maza ada hutang puasa ke? hmm
zyma, ada? hehehehe

Catwoman said...

Kanda Maza....

Zikir byk2......
Oooooo...ekau hutang puasa ke??
7 hari jugak ke?? Huhuhuhu....

Den dah selamat qada hutang puasa a few months ago.....

:)