18.12.09

Sila Beli Pantun Aku !!!

S`sekali syok jugak b`pantun. Meh la kita b`pantun b`ramai2 ye. Aku jual pantun, nanti uols kene beli pantun aku ni tau.


M`beli lokan b`sama nira,
Nira d`hidang utk Cik Puan;
Kalau hendak hidup gembira,
Jangan b`kemudi di haluan.

Nira dan lokan barang dagangan,
Dagangan tidak d`kenakan cukai;
Budi bahasa jadi sanjungan,
Pakaian m`jolok mata jangan d`pakai.

Rumpun rumput rumpun semilu,
Tumbuh di tepi rumah Encik Zaki;
Si gadis cantik tapi pemalu,
Seperti janda baru b`laki.

Ikan sekati dari Beruas,
Anak gadis m`banting kain;
Hajat hati si janda b`hias,
Niat tidak pada yg lain.

Nira dan lokan utk adinda,
Hendak d`makan b`sama2;
Hati t`pikat si janda muda,
Jelingan manis m`mikat sukma.

Anak gadis m`banting kain,
Lepas m`banting m`beli lokan;
Niat tidak pada yg lain,
Jambatan emas akan d`ciptakan.

Si dara jelita m`makai inai,
Inai d`tanam si anak Jawa;
Jika niat tidak t`tunai,
Jeritan batin menekan jiwa.
p/s : Komen dlm bentuk pantun tau. Uols belum tenat lagi,kannnzzzz??? Pankreas aku sakit tau sbb cari pantun ni.

18 comments:

zino said...

amboi .. dah lama tak mantun ni..

anak kucing bermain tali
tali terletak di atas peti
ada yg jual ada yg beli..
pilih memilih yg pekenan di hati

dari pekan pergi senama
hajat di hati membeli joran
hati terpikat pandang pertama
budi bahasa jadi ukuran

.. ok lah kot hehe

Tirana said...

Tak reti nak berpantun...nanti2 kak tirana beli pantun Zyma ni..hehehe..sekarang ni otak tengah berserabut..tak boleh fikir.

zonaku said...

er... ko jual satu pantun berapa?

Zyma Saad said...

zino....

Bravo! Bravo!! Ai like ur pantun2 nihhhh.....

OK la nihhhh....
;)

Zyma Saad said...

Akak Tirana...

Sy penjual pantun yg setia menanti pembeli pantun seperti Akak Tirana.

;)

Zyma Saad said...

zonaku.....

Berapa kati ko nak beli pantun aku nih?? Kalau sekati, aku caj RM100.
jadi ke ko beli pantun aku nihhhh?

;) Huhuhuhu....

syah shah said...

err... tak dapek nak mikior nih... tingtong makan ubat selesema... hohohohoh :P :P

izan said...

kenapalar tak boleh nak beli pantun nii...

balik dulular... pening dah ni... puas dah pikir nak beli ke idak beli ke idak

takut pulak tergolek kat sini dek fining...hihi

Jard The Great said...

hehe.. tak pandai berpantun... salam maal hijrah kak.. =)

~Cinta Cukulet~ said...

pucuk pauh delima batu
anak sembilang di tapak tangan
nak beli pantun saya tak tahu
hutang dulu kira boleh la kan?

hahahaaa.....

Zyma Saad said...

Syah Shah.....

Giliran kamu lak "weng" sbb minum ubat selesema. kalau nak berpantun, sila pastikan "weng" tu dah clear. Kalau tidak pantun kamu mesti huru-hara jadinya. Hihihihi.

;)

Zyma Saad said...

Kak Izan.....

Sila la beli pantun sy tu. Jgn jual mahal sgt. Sila la beli. Berapa kati Akak nak beli?

;) Huhuhuhu....

Zyma Saad said...

Jard The Great.....

Ko kene baca buku pantun hari2 baru pandai berpantun, Dik.
Huhuhuhu.....

Salam Maal Hijrah utk kamu juga.
;)

Zyma Saad said...

Cinta Cukulet.......

B`jalan kaki dari pagi hingga ke petang..
Sila beli pantun tanpa hutang.
(Pantun 2 kerat je)

Hihihihihi....

;)

mancai said...

waduh2...
buat tapai dengan ubi
bila jadi sedap sekali
sila tengok pujaan hati
yang dikasih dah bebini

Zyma Saad said...

Mancai ....

Amboiiii, pandainya berpantun!!!
Syabas mere betey.....


;)

mancai said...

hahahaha... tu namo eee pantun belasah jooo tu... huhuhuhu

Zyma Saad said...

Mancai....

Belasoh pun orait je!!!
;)