23.12.09

Macam Puaka !!!



Hari ni aku agak ingin MURKA!!! Ade ke patut diaorg ni buat dan cakap s`suka dan s`suki hati s`sedap rasa. Cenggini citernyer. Alahaiiiii..........


Siapa pun diri kita dan mereka2 itu......normal atau bukan normal, kita adalah sama sahaja. Ada la b`berapa org makhluk ALLAH yg normal dan waras p`mikirannyer telah m`buli seorg wanita yg tidak b`ada dlm dirinyer sendiri (maksud ku org g.i.l.a = gila).


Aku t`nampak ada seorg p`puan gila yg ku kira sedang k`letihan b`jalan2 tanpa henti dan t`tiba b`henti di tepi sebuah kedai pakaian utk rehat. Dan apa yg amat menyedihkan ada seorg dua org normal seperti kita ni m`curah air ke arah p`puan g.i.l.a itu agar b`edar dari situ.
Ada seorg kakak yg menegur p`buatan zalim dan biadap tu agar tidak b`buat demikian.


Kakak baik : "Ehh, jgn la m`curah air kat p`puan tu. Kan dia tak kacau awak semua, kenapa nak curah air? Dia nak baring kejap je....biar la."

Makhluk biadab : "Suka hati kami la."

Kakak baik : "Amboii, biadab sungguh. Itu kan manusia. Kau pun tahu dia tak waras, apasal kau curah2 air? Tak baik tau...."

Makhluk biadab : "Suka hati la. Kau tu yg patut blahh."

Kakak baik : "Apa perasaan kau kalau p`puan itu adalah mak atau nenek atau kakak atau adik p`puan kau? Kau sanggup tgk org curah2 air kat mak atau nenek atau kakak atau adik p`puan kau? Fikir la dgn akal. Walaupun dia gila, tapi dia jugak manusia mcm kau. Jgn la pentingkan diri. Faham? Jaga mulut tu, jgn puaka sgt. Ingat, ALLAH nak balas tak tunggu kau mati, bila2 masa je kau terima balasan dari ALLAH. Aniaya org adalah suatu dosa besar."



Makhluk2 biadab tu t`diam dan terus hentikan p`buatan bodoh. Sedih aku tgk keadaan p`puan yg tidak b`dosa itu. Walaupun dia tidak b`ada dlm diri sendiri, tapi kita wajib m`hormati dia. Gila atau normal, tiada bezanya. Org gila....kita dah tahu mmg dia tidak waras. Tapi kita yg normal ni......apakah kita rasa kita ni dah cukup baik, sempurna? Kita yg normal ni selalu buat k`silapan dan dosa. Akal ada tapi guna nafsu. Nafsu tidak d`kawal malah m`biarkan akal d`takluki nafsu. Manusiaaaaaa.....semakin kejam, semakin hilang harga diri!!!!



Renung2kan lah.....

34 comments:

Abg Din said...

mereka juga spt kita...ada perasaan...

insaf...

Tirana said...

Diorang ingat diorang sempurna sebab tu la buat tak senonoh tu.. Lain kali kalau zyma nampak diorang curah air lagi kat sesiapa, zyma amik air, zyma curah atas diorang balik, tengok apa perasaan diorang..hehehe

Tie said...

Hmm...

Nampaknya yang gila tu makhluk biadap tu.. sebab dia tak boleh fikir antara kebaikan dan keburukan..

Zyma Saad said...

Abg Din....

Betul tu......org yg tak waras atau gila juga ada hati dan perasaan. ALLAH laknat org yg menganiaya org2 seperti diaorg tu.

Macam2 manusia di dunia ni kannnzz??

;)

Zyma Saad said...

Akak Tirana.....

Manusia normal selalu buat kesilapan and sentiasa alpa. Diaorg lupa yg ALLAH cipta kita tanpa sebarang perbezaan. Yg membezakan adalah amal ibadat, hati, amal kebajikan.

Semoga kita semua dilindungi oleh-Nya.

;)

Zyma Saad said...

Akak Tie.....

Betul tu,Akak. Makhluk biadab tu yg gila sebenarnya sbb tidak boleh fikir antara baik atau buruk.

Oh dunia.....manusia semakin kejam, semakin hilang akal !!

;)

syah shah said...

gitula kalau orang mentaliti tahap longkang... saya benci betul orang yang biadap dan menganiaya orang yang kurang sempurna nih...

en_me said...

siannyerrr..

Zyma Saad said...

Syah Shah....

Aku jugak seperti kamu...mencik tgk penganiayaan seperti itu.
Manusia semakin zalim, semakin hilang akal.

;)

Zyma Saad said...

en_me.....

Yup...mmg kesian! Semoga ALLAH melindungi p`puan yg tidak berdosa itu. Amin.

;)

Mak Su said...

orang waras tak de akal toh sah dibuat kawan, dok perasan baguslah tu... :(

anyss said...

Salam,
Tiap apa yang berlaku meletakkan mana duduk tempatnya kita. Kalau orang yang sebegitupun dia buat sampai sebegitu...sendiri mau ingatlah ya "kedudukan" dia kat mana. Apapun, saya respek dengan akak yang berani tegur dan bertikam lidah dengan orang macam tu...tabik spring toing toing!

Yunus Badawi said...

Di Akhirat org gila ni masuk syurga dgn rahmat Allah. Kita yg sempurna akal ni belum tentu lagi.

blueCITY said...

salam zyma dear,

hmmmmmmmmmmm
saya juga pasti akan tersentuh dan sakit hati kalo tgk depan mata adegan jahat lagi bodoh tuh,
dah sah2 org tu tak normal!!
saya selalu tersentuh bila tgk org2 apa juga yg tak normal aka gila or kurang siuman.
akan terlintas di hati fikiran saya, apa kah cerita disebaliknya?
pasti ada cerita duka dan luka yg buat dia jadi mcam tuh.

sanggup makhluk biadap tu wat gitu?
entahlah, manusia makin ilang sifat kasih sayang sesama insan , apa lagi dgn binatang.

nasib kita akan datang kita tak tahu, entah duka entah suka..

tq zyma
mwhhh...
xoxoxo...

julietchun said...

kalau dia tak gila maunya dia hempuk org yg curah air tu.

naz ilyn said...

salam...jangan ler buat sampai camtu sekali walau pun kurang waras tp dia tetap manusia jangan dilayan seperti binatang...

tasekM said...

kat sini lg teruk. ada jejantan pi rogol org gila. kat mesjid pulak tu. alahai...



.

xiiinam said...

Mereka tu yang mental disorder sebenarnya!

puteri said...

yg curah air tu tak berada dalam diri sendiri.

ni satu kes..

kes lain..

bile jmp dgn org yg kkurgn, dlm erti kata yg lbh dkt, oku atau bukn oku, tp seakan2 oku, atau adayg mntfsirkan sbgai oku wlupun org tu x..

kdg2 org xpndg pun wlu sblah mta..

org xska kwn...

org ska ejek.....

dh xnk kwn sdah lah.. ni keji lagi..

sdih tau x?

(mwakili prasaan insan)

puteri said...

naz ilyn..

saya tertarik untuk meyampuk kata-kata anda..

binatang pun jangan buat macam tu..
aniaya binatang berdosa..

saya teringat kucing saya,dan kucing2 org lain yg penah kne smbah dgan air...
bkan air biasa..air panas...

sy sgt sdih + trkilan + kcewa
knp buat mcm tu...

kalaupun kcing tu curik ikan ke lauk ke apa ke.. xboleh ke niatkan sdekah lps tu sbb dh xambik mkn jgk apa yg kcing tu ambik kan?

sdekah pd haiwan pun phala tau..

sekian,
tazkirah pndek dr puteri

(i am cat lover)

Zyma Saad said...

Mak Su.....

Mmg tak boleh dibuat kawan sbb perangai tak elok.

Jom kita kawan berdua,Mak Su...

;)

Zyma Saad said...

anyss....

Salam 2 u 2.

Benar cakap kamu. Akak juga setuju dgn kamu.

Thanks 4 visiting my blog ye.
;)

Zyma Saad said...

Yunus Badawi a.k.a YB...

Yes, you are right, YB!!!
Aku setuju dgn kata2 ko tu.
Kita yg sempurna ni belum tahu lagi nasib kita nanti.

:)

Zyma Saad said...

blueCITY......

Kita wajib hormat di antara satu dgn yg lain....tak kira tua atau muda, normal atau bukan normal.
Tapi zaman semakin canggih, semakin byk kezaliman yg berlaku.

Minta dijauhi dari segala kezaliman seperti ini.

No prob, Biru.
What friends are for....

;)

Zyma Saad said...

Julietchun.....

Bukan setakat hempuk, aku rasa mau bebudak biadab tu kene sepak terajang. Huhuhuu....

;)

Zyma Saad said...

naz Ilyn....

Walaupun p`puan tu gila, tapi kita wajib menghormati dia sama seperti kita menghormati org normal.
Jgn menganiaya org2 yg tak sempurna cenggini.

Semoga kita dlm lindungan ALLAH s.w.t.

;)

Zyma Saad said...

tasekM a.k.a TM....

Masya Allah.
Zalimnya manusia yg berhati haiwan tu....sanggup merogol org gila.
Nauzubillah...

Semoga ALLAH melindungi hamba2-Nya yg t`aniaya itu.

;)

Zyma Saad said...

xiiinam a.k.a CkLah....

Betul tu,CkLah. Tergamak diaorg mencurah air ke arah p`puan gila tu. Sedih sy melihat keadaannya...

Sesungguhnya ALLAH yg Maha Melindungi hamba2-Nya yg teraniaya itu. Amin.

;)

Zyma Saad said...

Hye Puteri....

Manusia semakin zalim,Dik.
Semakin hilang pertimbangan... Tiada lagi kemanusiaan dlm hati mahupun diri.

Thanks 4 coming to my blog ye!!

;)

Zyma Saad said...

Puteri lagiii....

Akak sensitif ttg penganiayaan ke atas binatang atau manusia.
Zalim namanya tuuuu....

Kasihan binatang2 yg tidak mengerti apa2....

Semoga ALLAH melindungi hamba2-Nya yg teraniaya ini.

;)

kenari said...

jika dia waras maunya dia nak baring sesuka hati dia kan. tarif air mgkin akan naik tahun depan, jimat2 lah penggunaan air kan :p

Zyma Saad said...

Akak Kenari.....

Kesian dgn p`puan tu.....dicurah air. Sedih sy tgk bebudak biadab tu curah air kat dia.

Mmg kita kene berjimat air. Kang ada yg tak larat nak bayar bil air pulak.....

;)

puteri said...

btol tu!

Zyma Saad said...

Puteri ....

Ya betullllll....

;)