8.11.09

Hujan Lebat Itu Amat Menginsafkan Diri Ku Ditambah Pula Dengan "Vroooommmmm-an" Motorbike2 Yang Lalu Di Sebelah Aku. Oleh Itu Aku Tak Jadi Insaf.

(KTS, tajuk n3 aku dah cukup panjang laaaa, mcm tajuk n3 ko yg selalu tu. Yahooooooooo......)

Aku masih tak dpt pegi ke Hatyai sbb cuaca tak elok. Hujan lebat yg hampir menenggelamkan p`mukaan jalanraya. So, aku perlu lupakan s`ketika impian nak pegi VACATION seorg diri ke sana. Petir sabung-menyabung. Guruh b`dentum.......uhhhhh,takutttt !!!!

Tadi petang aku ke Sintok. Hantar barang utk Cik Abg. Sekejap je aku pegi kat Hubby. Dah agak petang.......awan hitam menyelubungi hari ceria aku m`jadi hari "sejuk" ku. Prangggggg!!!!...... petir b`bunyi kuat.

"Opocotttt omak ekau....lahabi lahabau bangau bongok mengong".....aku m`latah sorang2 diri dlm kete. Cehhhh, bikin malu satu Malaya je cara aku m`latah nihhhhh.

S`panjang aku drive balik ke Alor Star dari Sintok.........mendung b`arak pantas d`iringi hujan lebat dan ribut petir. Hubby risau kat aku......aku pun risaukan dia. Dlm hati ini hanya mampu b`istighfar byk2 dan sebut nama ALLAH je. Aku tak nampak jalanraya sbb hujan lebat sgt. Aku t`paksa ON emergency signal d`sebabkan keadaan jalanraya agak m`bahayakan. Hati b`tambah bimbang sbb angin kuat......dlm fikiran ni t`fikir kalau2 ada pokok tumbang atau tiang lampu jatuh dan t`kene aku. Ahhhhh, ajal masa tu........minta d`lindungi ALLAH.

Aku pun t`fikir tatkala hujan lebat cenggini sambil memandu seorg diri.... ALLAH sedang tunjuk k`murkaan-Nya t`hadap manusia2 seperti aku ni yg hanya lalai m`cari harta duniawi.
(Dushhhhh...amik ko sebijik, Zyma)

"Owh insap la wahai Zyma....cukup la m`gali harta di muka bumi ni. Jgn asyik fikir nak pegi vacation je. Dok rumah je..... tak cukup lagi ke harta yg ko kumpul,wahai Zyma?? Rumah, kete, harta omak dan bapak ko.....byk sgt dah. Apa lagi yg ko cari, Zyma?? Tak cukup ke utk ko makan, wahai Zyma??? Pegi la ko b`sedekah dan derma kpd anak2 yatim, fakir miskin dan sesiapa yg lebih memerlukan.
Mati ni bila2 masa je, wahai Zyma." - terbit semua ni dlm diri aku.

B`peluh dahi aku tatkala aku m`lihat hujan yg sgt lebat cenggitu ptg tadi. Lebat sgt2. Aku rasa mcm nak putus nyawa tadi.
Sebelum tu aku sempat m`nikmati deruman motor b`kuasa tinggi dari s`kumpulan mamat motor yg d`gelar YOUNG RIDERS. Dari Sintok menuju ke Selatan barangkali......... vrommmmmmmmmmm!!!!!! OMG!!!......gagahnya mamat2 motor besar tu. Mamat-ensem-licious......huhuhuhuhu (sambil b`siul2 k`gembiraan m`lihat mamat2 motor besar)

Aiyakkkkkk, habis kete aku kotor gara2 motor besar semua tu men"splash"kan air ke arah kete aku. Cehhhhh,masih nak salahkan mamat2 motor besar tu padahal aku yg malas nak cuci kete. Wakakakaka........(itu yg s`betulnya).
**Cenggini ke tanda2 org yg insaf?? Huhuhuhuhu...**

Aku juga t`fikir alangkah bagusnya jika aku b`ada di dunia Spongebob Squarepants. Hidup dlm air. B`kawan dlm air. B`santai dlm air. Makan dlm air. Tido dlm air. B`gaduh juga dlm air.
Takde org dengar.....ye ke cenggitu????? Ahakksss.


p/s : Aku rasa kene tukar kpd Plan B la cenggini. Since tak dpt pegi ke Hatyai dlm tempoh musim hujan cenggini, aku nak buat xtvt lain. ZzZzZzZz...ya betul. Inilah bakal m`jadi xtvt baru aku.

p/s : Aku nak pakai baju tebal dan b`sarung kaki lagi mlm ni. Sejuknyer. Nak sapu atau tak minyak urut panas kat tapak kaki dan leher ku???? Nanti jap nak fikir......

12 comments:

BeMiE said...

cam best jer gi hatyai..

Tirana said...

hehehe..macam mana insaf boleh tak jadi disebabkan mat motor yang hensem tu..aduhai Zyma...

Zyma Saad said...

BeMei....

Hatyai mmg best....tapi musim hujan cenggini, Akak tak boleh masuk Hatyai la,BeMei.

Jommm,nanti kita pegi sama2.
:)

Zyma Saad said...

Akak Tirana.....

Pengaruh Vrooooom-an motorbikes tu terlalu besar,Kak. Tak tahan dgr...
rasa mcm dgr muzik.
Huhuhuhu....

:)

DUN Behrang 2020 said...

Aduyaiii...ko anggap je mamat2 motor yg ensemlicious tu umpama daun-daun yg berterbangan sewaktu angin kuat sebelum ujan...sure ko insaf semula...

xiiinam said...

Sejuk? Ala ciannya...




Kalau dekat...ckLah selimutkan Zyma....

Zyma Saad said...

DUN Behrang 2020....

A`ahh,kannn. Aku pun fikir mcm ko fikir.Hmmmm, mcm daun2 berterbangan sebelum hujan lebat turun. Huhuhuhu....

:)

Zyma Saad said...

xiiinam a.k.a Cklah....

Sejukkkkkk, terketar2 sy ni. Gigi pun begegar je nihhhhh....

Meh la selimut sy,wahai Cklah yg baik hati. Hihihihihi....

:)

syah shah said...

sebenarnya kak, memasang hazzard lights sewaktu hujan lebat adalah membahayakan pemandu lain dan diri sendiri...

Ini disebabkan orang lain tak jelas dengan pemandangan... dikhuatiri bila ternampak lampu signal duk kelip-kelip, dia ingat akak nak masuk simpang ke, pastu dia try overtake ke ape ke... dikhuatiri berlaku perlanggaran...

Sewaktu hujan lebat dan tak nampak jalan, sila pasang lampu sahaja. Jangan pasang hazzard lights. Atau kalau takut, berhentilah kat tepi atau kat mana-mana yang selamat, dan tunggu hujan reda sket, baru jalan...

sekian pesanan khidmat masyarakat... Heheheheh :P :P

julietchun said...

di sini cuaca sungguh cantik utk beriadah, tapi kekdg ada gak ujan gerimis.

Zyma Saad said...

Syah Shah.....

Baik Boss.
Akan ku ikuti tips mu ini..

Thanks ekkkk.
:)

Zyma Saad said...

Julietchun......

Hujan yg turun bagaikan mutiara....

:)