20.10.09

Istana Raja Bersiong

Ini adalah bekas Istana Tunku Sulaiman a.k.a ISTANA RAJA BERSIONG. Tak ramai antara kita yg tahu ttg k`wujudan istana dan sejarahnya.....t`masuklah dgn aku sendiri.

Istana ni t`letak Bukit Tinggi, Mukim Wang Tepus, Jitra, Kedah. Ianya d`katakan telah d`bina pd tahun 1859. Ianya agak semak samun sbb pihak yg sepatutnya b`tanggungjwb tidak m`jalankan tugas yg sewajarnya.


Bagi aku Istana Raja Bersiong ni punya sejarahnya yg t`sendiri.

Dari luar Istana Raja Bersiong.


Sila klik sini

16 comments:

iza~de~bintang said...

oh ada rupanya?? macam seram ja tempat ni. takmo pi lah situ...tatooottt :p

Zyma Saad said...

iza~de~bintang....

Adaaaaa.....
Mmg nampak seram....tapi itukan bekas istana lama.

Jgn tatotttttttt.
:)

Tirana said...

Patutnya kerajaan negeri kedah kena jaga tempat2 sejarah macam ni. Kak tirana pun belum sampai ke situ. Cerita raja bersiung pun dah hampir terlupa. Cerita sultan yang suka minum darah manusia tu ke? Cerita benar atau fiksyen?

ONE ZABA said...

semak samun je tu...

mesti banyak benda bersiong dalam tu la ni.

Tie said...

Dulu pernah dengar kisahnya, orang kata memang raja bersiong ni wujud. Tapi tak tahu pulak ada kat kedah... Keturunan dia macam mana ya ? Ada taring jugak ke ?

syah shah said...

kalu pegi sensorang musti seram gila.. hihihihihih :P :P

julietchun said...

cerita raja bersiong tu kan femes,syg istananya tak dijaga, kalo tidak buleh tunjuk bukti kat generasi sekarang.tapi, wujud ke raja bersiong yg suka mkn darah tu atau namanya saja raja bersiong?

cHeRyNa PiReS said...

err..akak...ada jumpa gigi taring tak kat situ? takut aa...teringat ahmad mahmud blakon cite tuh...eeee...sayur bayam nieh sedap sebab ada darah...tidak!!!

Zyma Saad said...

Akak Tirana....

Istana Raja Bersiong tu semak sbb pihak bertanggungjwb tidak m`jalankan tanggungjwb yg sewajarnya. Sayang sgt2.....
:)

Zyma Saad said...

Cik One Z....

Semak.....gigi siong encik ular pun ada. Huhuhuhu.
:)

Zyma Saad said...

Tie....

Itu hanya bekas istana je....
Kisah dan sejarah aslinya kene buka buku sejarah negeri Kedah & Siam.

:) sila la dtg ke sini...

Zyma Saad said...

Syah Shah.....

Ko jgn dtg sorang diri, ko ajak la Imran dan Incik Firdaus ko tu...
Hihihihi.....

:)

Zyma Saad said...

Julietchun....

Mmg syg sgt2 sbb pihak yg sepatutnya b`tanggungjwb tidak m`jalankan tanggungjwb yg sewajarnya....that`s why nampak semak samun.

:) Ko kene check dan baca buku sejarah negeri Kedah & Siam. Aku pun kurang pasti samada Raja Bersiong tu mmg wujud atau tidak.
:)

Zyma Saad said...

Cheryna Pires a.k.a Sha....

Gigi siong ular tua ada la.
Huhuhuhu.....
Sha ni mesti peminat filem Melayu lama,kan.
:)

Anonymous said...

istna 2 dkt ngn prumahan sy tggl,memg myeramkn bla lalu kwsn tu...

Anonymous said...

sgt x fhm dgn org kita ni. Knp prlu seram n takut pd tinggalan sjarah mcm tu.. Spatutnya d pelihara n d kaji sjrhnya bt tntonan n pngetahuan generasi akan dtg..