30.9.09

Sucikah Dia Tatkala Berkata Tentang Orang Lain? (Auto Publish n3)



Terfikir di kotak minda aku ttg hati dan pemikiran manusia di sekeliling.

1) Hmmmm,kenapa perlu m`hina org lain sedangkan diri sendiri juga tidak sempurna?

2) Kenapa perlu m`cerca org di sekeliling tatkala diri sendiri juga byk k`kurangan?

3) Kenapa perlu menyalahkan org lain tatkala diri sendiri gagal m`hadapi kenyataan hidup?

4) Kenapa perlu b`cakap dan b`gosip ttg org di luar sana sedangkan k`jahatan dan k`burukkan dlm kain sendiri t`simpan rapi dan diam seribu bicara?


Suci sgtkah org yg b`kata dan m`hina org lain / org di luar sana?
Mulut sendiri mmg la tak b`cerita ttg k`burukkan diri sendiri. Malu jika d`ketahui semua org,kan??? Betul tak? Tapi org lain akan b`cerita ttg k`burukkan kita (yg suka m`hina / b`cakap ttg org lain).

Dulu aku pernah d`hina dan d`tuduh segala bagai yg jahat2 seolah2 aku ni t`lalu jahat dan kotor di muka bumi ALLAH s.w.t. Aku terima dan akui. Aku ni manusia yg kerdil lagi hina. ALLAH jelas dgn keadaan diri aku. Aku juga akui akan k`kurangan dan khilafan yg pernah aku lakukan. Aku belajar utk b`ubah ke arah k`baikkan.

Tapi apa yg tak d`sangka2 org yg penah m`jatuhkan aku......yg pernah m`hina aku rupanya lebih teruk dan busuk bagai bangkai dan najis. Pandai d`simpannya kisah2 "panas" di sebalik senyuman manis dan penampilan alimnya. Dan sebahagian gambar2 "panas"nya ada aku terima dan ianya sgt "BANGKAI". Embarrasing!!!!

Tapi aku tak sampai hati nak m`jatuhkan maruahnya sbb dia seagama dgn aku dan juga sebangsa dgn aku. Biarlah aku seorg simpan rahsia itu.....siapa dia? Dari mana dia tu? Aku tak nak sebarkan......aku wanita, dia juga wanita. Aku masih respect dia.....

Yg m`bezakan adalah HATI. Aku tak pernah m`punyai nawaitu utk m`jatuhkan kaum ku sendiri.



Psstttt : Aku tak jual VCD lucah tauuuu. No good.....no, no, no!!! Nanti masuk lokap akibat edar VCD lucah. Tak mo la.....


**Jangan b`cakap tentang hal orang lain, it`s very bad. Dan jangan m`jatuhkan orang lain, tidak kira siapa pun. DUNIA INI BERPUTAR DENGAN SEMPURNA DAN SEIMBANG. Betul tak???? **

19 comments:

ONE ZABA said...

berkata tentang rumah terbuka lagi best....

kat atas gunung ni baru nak mula raya. masa raya hari tu semua turun gunung balik kampung.

godaan lagi kuat ni....mau tak habis pose 6 kalau camni.

kenari said...

Betul tak?? Betulllllllll!!!

julietchun said...

manusia macam ni mmg tak puas selagi tak buleh mengeji dan mencerca org lain padahal diri sendiri bersalut noda.

Framestone said...

bro xsucikan diri he...23x leh ke gitew huhhu

tp bro xsuke mengatakan org len...cuma skop menyeluruh untuk dikongsikan huhuhu

out of topic--> tue la.... dunia dunia he...23x tp nk wat cam mne kan huhuhuhu

Tie said...

Kak tie memang selalu cermin diri, tengok rupa dan perangai.. sama teruk laa...

DUN Behrang 2020 said...

Doakan yg terbaik untuk diri kita dan dirinya...itu sebaiknya...kita manusia bukannya sempurna...hati marah jgn ditambah...bersamalah kita untuk memperbaiki kekhilafan diri dari sehari ke sehari...kita perlu renung kembali, kita diberi ruang utk sedar krn DIA tak mahu kita terus terbiar...'melangkah' berhati2 agar titian yg kita lalui bukannya hamparan berduri...ceria selalu...

psst: ko wat n3 camni aku x leh kutuk ko la...

ku tak sempurna said...

panas!! panas!! panas!!

meh la share ngan aku gambar bangkainya itu..


hihihihi....

xiiinam said...

Don't judge a book by its cover....




...ckLah pernah jadi mangsa orang 'sok' suci begini...

cHeRyNa PiReS said...

bangkai macam mane tuh zyma? now sha tengah terfikir gambo lucah si cicak kubing...hmmm(cicak kubing kan mmg dah lucah...nak ada gambo watpe):P

Zyma Saad said...

One Zaba.....

Betul tu Cik One. Ckp psl rmh t`buka lagi best,kannnnzzz.

Sat noooo,aku nak amik teropong. Nak teropong kuih raya ko ada lg tak kat atas gunung sana nun,Cik One.

Jgn la t`goda......nanti ku juga t`goda. uwaaaaaaaaaaa..... :)

Zyma Saad said...

Kenari.....

Betul....betul....betul.

**Sama2 la kita p`baiki diri....utk kebaikkan b`sama. :)

Zyma Saad said...

Julietchun.....

Nama juga manusia,kannnzzzz!!!!
Semua kita melakukan kesilapan... yg penting kita terima teguran dan belajar baiki kesilapan diri.

:)

Zyma Saad said...

Bro. Framestone....

Marilah kita sama2 sucikan diri dari segala bagai kekotoran dan debu2 yg melekat di tubuh.
Nak Clorox ke? Nanti sy pos kan utk Bro...
Heheheh....

Zyma Saad said...

Kak Tie Sayang....

Rupa yg buruk lebih baik dan mulia dari perangai yg buruk. Seburuk dan sehina mana juga kita ini, ALLAH masih sygkan kita jika kita masih ingin m`perbaiki diri m`jadi lebih baik dari yg semlm.

Sekejap je sy nak pegi ke L`kawi. Sy nak pegi beli a few things utk saloon sy. Nanti sy balik la....

Zyma Saad said...

DUN Behrang....

Aku amat2 setuju dgn ko. 100% setuju.

pssttt: Ko nak kutuk aku ke? Sila la......rumah t`buka masih t`buka, nanti ko dtg rumah aku dan kita minta maaf dan ampun ye. Huhuhuh...

Zyma Saad said...

KTS.....

Panasssss.....lebih panassss dari biasa!!! Kahkahkahkah......

Klu aku share dgn ko gmbar "panas" tu mesti mata ko jadi juling...
Huhuhuhuu.....jgn la. nanti kita berdua masuk lokap. Ko nak??

Zyma Saad said...

xiiinam a.k.a CkLah....

Betul tu. Don`t judge a book by its cover.

Don`t sangka clear water no buaya. Huhuhuh......
:)

Zyma Saad said...

Cheryna Pires......

Gambar "panas" yg semakin panasssss.....gambar yg gitu-gitu!!! Yg ehemmm-ehemmmmm....

Cicak kubing???? Ai sgt geliiii....
huhuhu....

Zyma Saad said...

Cheryna Pires......

Gambar "panas" yg semakin panasssss.....gambar yg gitu-gitu!!! Yg ehemmm-ehemmmmm....

Cicak kubing???? Ai sgt geliiii....
huhuhu....