18.8.08

Usah berprasangka buruk pada ku...

Aku tidak pasti apakah aku perlu mengeluh....
Atau aku perlu berdiam diri...

Aku tahu ada pihak tertentu yang sedang menuduh aku...
Menuduh aku dalam banyak hal....
Aku tidak pasti kenapa perlu menyalahkan di antara satu sama lain...
Apakah kita perlu bersikap menyalahkan orang lain
Apabila musibbah melanda hidup kita...
Apakah kita perlu menuding jari pada orang lain
Tatkala kebahagiaan yang kita kecapi menjadi dingin.....

Adakalanya apa yang terjadi adalah berpunca dari diri sendiri...
Kita tidak pernah mengawal keegoan yang merajai diri kita....
Malah kita membiarkan keegoan itu menguasai diri kita....
Kita membiarkan api kemarahan itu menguasai pemikiran.....
Adakalanya kita merasakan bahwa diri kita adalah yang terbaik.....
Namun kita silap....
Banyak lagi yang lebih baik diri kita......
Adakalanya kita berasakan bahawa kita punya kerjaya yang hebat.....
Tapi, ramai lagi yang lebih hebat dari kita...........

Aku mohon pada pihak yang menuding jari pada ku.....
Jangan berprasangka buruk pada ku....
Biarpun aku masih berusia muda.....
Namun aku matang.....
Aku membantu sesiapa pun....
Atas dasar KEMANUSIAAN
Atas dasar rasa KASIH yang IKHLAS
Bukan atas dasar NAFSU.......

Jadi, aku MOHON agar tiada lagi prasangka buruk
Usah lagi menuding jari pada aku.....
Aku punya hati KEMANUSIAAN......
Biarpun aku begini muda....
Aku bantu dia kerna atas dasar FISABILILLAH....
Aku tiada punyai niat buruk.....
Jangan menilai aku pada usia aku.....
Jangan menilai aku secara luaran.....
Usah menilai aku pada wajah ku....
Tapi kenali hati ku..........

Jangan menuding jari pada ku....
Semua kita melakukan kesilapan yang kita tidak sedari....
Tiada di antara kita yang terkecuali....
Selagi kita bernama manusia.....
Selagi kita bernama HAMBA ALLAH....




Wassalam....
Sincerely : Zyma.

No comments: