14.11.09

Siapa Dia? Siapa Mereka? Siapa Aku? Kita Adalah Sama Sahaja.

Hidup ini mmg b`beza2. Lain org, lain tindak lakunya. Lain cakap, lain hasilnya. Mcm "cakap tak s`rupa bikin. Bikin tak cakap. Cakap tak bikin".
Apa yg aku bebel ni? Ye la.....kita ni manusia namanya,kan. Nobody is perfect. Ev`rybody makes mistakes. Betul tak?

Just like me,as well. Aku kan manusia normal......manusia biasa. T`kadang silap, t`kadang betul. T`kadang sedar, t`kadang lupa. Nama juga manusia... bukan malaikat mahupun tuhan. Aduhhhh,apa yg aku m`repek ni?

Recently, aku terima a few e-mails yg amat m`dukacitakan. Menyinggung hati aku. Kerna hal yg telah b`lalu....aku masih d`dendami. Aku tak pasti yg hantar e-mail kpd aku tu manusia atau jin atau iblis. Yang pasti aku amat t`sentap di hati tatkala m`baca k`seluruhan.

S`sudah aku m`bacanya, aku m`minta p`dapat seorg kakak yg baik hati (I think I don`t have to mention her name here). Segala nasihat b`guna dan b`manfaat telah aku setuju dan capai kata putus agar jgn amik peduli dgn e-mail2 "busuk" cenggitu. Kini aku kenal siapa kawan, siapa lawan.

Bagi aku mudah s`usai aku teliti nasihat t`sebut........."SUDAH TERANG LAGI B`SULUH" (Sendiri mau tau la....). Aku percaya pd k`ikhlasan dan k`jujuran. Dan jgn duga aku yg "gampang cair seperti eskrim" adalah "brangset"...... nggakkk!! nggakkk!!!

Ini adalah PESANAN KHIDMAT MASYARAKAT yg aku kira boleh m`ubah persepsi p`hantar2 e-mail "busuk" kpd aku :


**Saya rasa amat-amat b`syukur kerana menerima email-email yg m`buruk-burukkan saya dan hubby. Kerana fitnah itu hidup kitaorg s`makin meriah d`limpahi rezeki.. Alhamdulillah.

Saya rasa b`tuah kerana dpt nilai erti p`sahabatan, dpt bezakan kawan dan sahabat. Ada orang terus terima fitnah yg d`lemparkan pada saya tanpa usul periksa. Ada juga yg boleh tapis dan rujuk balik pada saya. Alhamdulillah.

Kpd yg suka m`buruk-burukkan saya, harap suatu hari dia akan sedar. Tuhan itu maha adil. Cuma, ingatlah pada ibu yg m`lahirkan. Tentu dia m`rasa amat-amat kecewa.


Saya tahu apa yg telah dia lakukan pada keluarganya. Tapi saya tak t`gamak utk m`burukkannya di sini mahupun melalui email. Saya tak mungkin b`buat benda2 kotor begitu. Selama ini pun saya tidak pernah m`balas dendam atau m`jatuhkan dia atau ahli keluarganya, tapi dia sendiri yg telah m`cipta sejarah utk k`sekian kali dgn m`jatuhkan diri sendiri dgn k`bodohan dan k`jahilan diri demi mengejar sesuatu yg dia ingin miliki.

Akhir sekali, saya maafkan semua orang yg pernah mengutuk kitaorg (sy dan Hubby). Kerana saya khuatir, kiranya orang yg mengutuk tu tak sempat minta maaf ketika malaikat Izrael datang menjemput. **


***************************************************************************

Aku sedar akan k`lemahan aku sbg manusia yg tiada daya utk menolak segala cubaan dan ujian hidup yg d`beri-Nya. Malah aku menerima segala k`tentuan itu dgn hati tenang biarpun berat hati ini utk m`genggaminya. Aku telah m`lepaskan segala amarah dan bahang2 k`bencian itu jauh2 dari hati dan hidup aku.

Jgn duga aku "gampang cair seperti eskrim ya." Nggak bisa. Aku juga punya k`kuatan yg tidak perlu aku pamerkan buat tatapan umum kerna hanya ALLAH yg bisa m`lihat diri aku.....luar dan dalaman diri ku. Bukan sesiapa. Kita nggak pernah d`beri walau satu HAK utk m`jatuhi hukuman buat manusia,umumnya. Nggak. Jgn pantas m`praktik k`butuhan jiwa dgn m`hampiri api2 bisikan k`jahatan di sisi kita.


p/s : Maaf ye,uols. T`kadang bahasa aku mcm bunga mawar. T`kadang bahasa aku mcm bunga tahi ayam. Aku sebenarnya fasih b`bahasa Jawa.....sbb dahulu aku d`besarkn oleh b`berapa Indonesian Maid (ada yg dari Jawa atau Surabaya).

p/s : Jgn amalkan ilmu hitam ye. Tak bagus utk k`sihatan dan k`harmonian hidup kita. Sila amalkan ilmu yg ALLAH tetapkan. OK.

p/s : Aku tiada NIAT nak sakiti atau kenekan sesiapa pun. Jgn la t`rasa kalau tak buat,kannnn....kannnnn. Tapi kalau t`tiba muka jadi merah padam atau jantung duk-dab, duk-dab,duk-dab.......sendiri mau tau la. Kalau tak kene pd diri sendiri, tempiasnya pasti juga t`kene pd kaum kerabat gak, kannnn.... kannn. Sbb tu ALLAH murka kpd hamba2-Nya jika b`buat salah. Bahasa kene jaga. Tindak-tanduk juga waspada. ALLAH nampak setiap tindak tanduk yg kita lakukan. Jgn la syok2 dok hantar e-mail "busuk" atau apa shj.

20 comments:

Tirana said...

"I'm not affected by those kind of junk. I'm happy!" Katakan ini kepada diri sendiri (bicara kendiri). Selain daripada tu..berdo'a banyak2 pada Allah minta ketenangan hati..

Tie said...

Barang yang lepas janganlah dikenang...

"Jangan diungkit kisah silam ku... uwaaaaaa........."

Zyma Saad said...

Akak Tirana....

Ya betullllll........
Doa itu bagus utk kebahagiaan di dlm kehidupan kita..

:)

Zyma Saad said...

Akak Tie....

Uishhhh,mcm dlm citer P.Ramlee la pulak....

I`m strong to drive my life thru the journey.....
:)

~0~ said...

saya pun xpaham kenapa perlu mendengki??sampai nak kena guna bomoh??

Zyma Saad said...

~0~.....

hati manusia sukar utk kita teroka,Sayang.

Yg penting jgn ikut bisikan syaitan utk membomohkan org.

:)

xiiinam said...

Kita sama ke?





Ha...ha...
Kau dan aku bagai 'ubat batuk cap ubu dan anak!'. Tapi.....dalam blog macam sebaya...ahaks!!!!

iza~de~bintang said...

Kita manusia biasa walaupun banyak salah dan silap tetap berpotensi melakukan kebaikan. Sebab fitrah qalbu kita ialah cintakan kebaikan dan benci kejahatan. Sama2 lah kita berusaha untuk membuat kebaikan w/pun kecil. Caiyok caiyok.

Yunus Badawi said...

Kita hidup ni kalau boleh kita hendak menggembirakan diri kita dan org lain. Kalau tak dpt menggembirakan org sekurang2nya jgn membuat org benci kpd kita.

Org atau jin yg tulis emel mcm tu kat ko takde prinsip inilah.

Mungkin kalau dia baca ni, dia akan marah kat aku pulak huhuhu

maza said...

uiks!

aku kah itew?

huhuhhu

Zyma Saad said...

xiiinam a.k.a CkLah...

Kita bagai anak dan ibu. Saling tegur-menegur. Saling sayang -menyayang.
:)

Zyma Saad said...

iza~de`bintang....

Betul tu,Kak.
Chaiyok! Chaiyok!

:)

Zyma Saad said...

Yunus Badawi a.k.a YB.....

Dia tak marahkan ko,YB. Dia cuma akan ngintip ko lak lepas ni...
Hahahahaha....ko kene pasang CCTV kat blog ko la.
:)

Zyma Saad said...

Kanda Maza....

Bukan ekau la. Juga bukan den la...
Hihihihi....
Mungkin hantu atau pelesit kota.
:)

Kujie said...

tidak seorg pun umat manusia yg tidak pernah buat salah, bezanya ada yang diberi Allah kerahmatanNya untuk berubah menjadi baik atau sebaliknya.

Rahmat adalah milik Allah, kita yang perlu memohonnya


Kita tak boleh halang org utk ada beribu perspektif tentang diri kita kerana itu adalah pantulan/cermin diri kita, apa yang mampu kita buat adalah lindungi diri sendiri dan perasaan sendiri.

ONE ZABA said...

wow, tulisan merah amat menakutkan!!!

hujan-hujan ni tak elok la makan eskrim. nanti kembung perut baru tau.

Zyma Saad said...

Kujie....

Manusia tidak mungkin menjadi malaikat mahupun tuhan. Kerna itu masih ada manusia yg buat k`silapan yg serupa cuma berbeza nawaitunya. Utk k`baikkan atau m`hancurkan.

Mmg RAHMAT itu milik ALLAH. Dan kita sbg hamba-Nya perlu m`minta dan m`mohon utk m`perolehinya.

Kita mmg tidak boleh m`halang sesiapa pun dari m`punyai apa2 perspektif t`hdp diri kita kerana kita semua adalah MANUSIA yg tidak sempurna. Tapi kita miliki limitation dlm soal k`sabaran....

:)

Zyma Saad said...

Cik One Z.....

Tulisan merah Mak Ngah. Ang, ang, ang....doraemon. Huhuhuhu.

Jgn makan eskrim di musim hujan... nanti k`sejukkan.

:)

Kak Long said...

Kita memang sering diuji dengan pelbagai cara.
Zyma sedang menguji Kak Long dengan air yang nampak marvelous tu ha??

p/s "Kita adalah sama sahaja"
....ni memang betul ni.
Kak long pun tengah berkira-kira nak letak gambar rimau sebab kalau huruf merah, Zyma dah ambik, kalau garang cam singa, Kak Jie dah cop, jadi, kena cari rimau pulaklah (hehehe...kalau letak kepala rimau, orang suka pulak erk??)

Zyma Saad said...

Kak Long....

Kita manusia ni mmg tak sempurna.
Sy jenis yg tak suka ORANG KACAU PRIVACY sy. I got the weapon to stop the person who distibutes the "shit". Kita ada limitation dlm soal k`sabaran. Betul tak??

Kak Long,
Kepala rimau tu mcm kat MBB je....
Nanti rimau tu ngapppppp Kak Long, sy tak nak nolong. Sy pun takuttttt.

:) take care ye.