9.9.09

Ragam Masyarakat Kita (n3 Laki Bini)


Uols, apa yg aku citerkan kat uols pd malam ini, sila jadikan pedoman dlm k`hidupan ye. It`s all about husband and wife (kisah masyarakat kita).....they`re fighting and arguing for small things.

Ianya mengenai si suami yg sangat sial (sorry, I`ve to mention this word) yg telah menganiayai si isteri. Diaorg ni sama2 b`niaga secara kecil-kecilan di pasar.......sama2 m`cari rezeki kononnya.

Tapi, pada hari ini di bulan mulia, bulan baik, si suami telah memarahi dan memaki hamun si isteri hanya kerana perkara yg amat kecil dan remeh-temeh.
Perkara yg sepatutnya boleh d`maafkan. Ibu saudara kpd si isteri hanya meminjam sesuatu (barang2 utk m`buat kuih-muih) dari si isteri (anak buahnya).

Si suami telah m`haramkan si isteri dari balik ke kampung utk b`jumpa ahli keluarganya. So, si isteri ni menangis la mengenangkan nasib diri......sudah la anak yatim. Skrg si suami pulak telah m`haramkannya balik b`jumpa ahli keluarga di kampung. Hari Raya semakin hampir......menitis air mata isteri yg t`aniaya..

Si isteri telah menadah tangan kpd ALLAH :

"Ya ALLAH, kenapa diri ku d`aniaya suami sendiri. Ibu saudara ku hanya ingin pinjam sedikit barang dari ku. Hanya kerana perkara kecil, suami ku m`haramkan aku balik ke kampun. Ya ALLAH, Kau berilah petunjuk kpd suami ku."

Sekelip mata si suami d`timpa musibbah. P`jalanan si suami ke suatu tempat telah d`halang dgn b`lakunya kerosakkan motor di jalan raya. Hampir2 d`langgar kete dari arah belakang si suami t`sebut. Itulah balasan dari ALLAH....sekelip mata Dia tunjuk kekuasaan-Nya kpd si suami.

Sebenarnya si suami ni juga selalu m`maki hamun isterinya dgn kat2 kesat dan kurang ajar seperti BODOH, LEMBU, BANGANG, DAJAL dan segala bagai lagi. Hanya ALLAH yg tahu betapa dahsyatnya sikap si suami itu. Si isteri hanya tunduk dan diam m`bisu tatkala d`maki hamun.

Aku amat b`simpati dgn si isteri......t`lalu m`derita di jiwa selama p`kahwinan atas dasar CINTA sama CINTA, SUKA sama SUKA. Akhirnya belang si suami t`serlah setelah lama m`dirikan rumahtangga.....8 tahun lamanya. Ketika mahukan si isteri sebelum b`nikah/b`kahwin.....segala bagai ayat2 cinta yg manis bak madu b`campur gula perang dan gula batu yg si suami janjikan. Setelah SAH m`jadi hak mutlak kononnya, hmmmmm maki-hamun dan sepak terajang yg ditunaikan ke badan si isteri.

Sesungguhnya suami cenggitu amatlah DAYUS.....ishhhh, bulan puasa pun nak sepak terajang dan maki hamun sesama insan......insan t`sebut bukan org lain, tapi isteri yg selalu sediakan makan minum dan b`sengkang mata b`susah payah m`jahit pakaian hingga lewat malam demi sesuap nasi.





**What a shame!!! Hey husbands out there.......you no EGGS mehhhhh?? Haiyaaaaa, susah ooooo ini mcm. Bini sudah kasik anak manyak, laki mau kasik kaki lagi manyak oooooo. Lagi mau kasik kaki sama bini punya muka dan badan sana sini aaaaaaaa. Haiyaaaaaa, susah la ini mcm!!!! Ini mcm wa pun mau laliiiiii aaaaa (lariiiii aaaaa). Wa mau laliiiii sampai negeli China oooo. Wa manyak takut ini mcm ooooooo.**






12 comments:

Tirana said...

Memang ada lelaki yang bersikap macam ni.. Belum dapat, macam2 ayat manis yang keluar. Bila dah dapat..sumpah seranah pulak yang keluar..Mau cilikan saja mulut yang celupar tu..hehehe

cHeRyNa PiReS said...

kena tanyalah sama ada suami tuh posa ke tak posa sbb org posa dgn ikhlas sudah semestinya tak wat camtuh kan?

Zyma Saad said...

Akak Tirana.....

Itulah yg d`namakan manusia.
Manusia yg b`hati kejam cenggini tidak layak d`gelar insan.
Sebelum dpt.....si suami sanggup b`ualng-alik b`jumpa family si isteri. Bila dah dpt, si suami telah m`haramkan pulak si isteri dari m`jejaki kaki ke kampungnya.
Dunia dah semakin t`balik...

:)

Zyma Saad said...

Cheryna Pires....

Org yg b`puasa dgn ikhlas, hatinya pasti bersih dan tenang serta sabar.
Tapi org yg b`puasa "yang-yok"...
hatinya mcm hati ayam je la.
Huhuhuhuhu.....

Tie said...

Hmm...kalau ada suami gitu, bukan setakat pulas telinga je.... nak pelangkong dengan kayu ! Suami begitu bukan manusia, setan tu...

syah shah said...

alahai...sebab kecik pun sampai macam gitu... itulah orang kalau akal singkat, otak senteng... tak ada langsung sebarang budi bicara...

julietchun said...

kalo suami tu selalu menunaikan perintah Allah spt solat,puasa,dll, maka dia tidak akan bertindak kejam terhadap isterinya. Dunia sekarang sgt menakutkan.

en_me said...

salam akak zyma itteww.. kiter tak tau aper masalah dorang dalam kelambu kannnns.. hmmmm

Zyma Saad said...

Kak Tie....

Suami pd zaman skrg dan zaman tok kadok dolu2 terlalu byk perbezaan,kan?!!

Bersyukurlah jika kita mendapat pasangan yg baik dan menyayangi kita. :)

Zyma Saad said...

Syah Shah....

Akal singkat, otak senteng. Akak tambah sikit lagi.....hati ayam!!!
huhuhuhuhu....

:)

Zyma Saad said...

Julietchun....

Aku setuju dgn ko. Solat yg ikhlas penting utk kesejahteraan rumahtangga kita. Solat adalah tiang agama. :)

Zyma Saad said...

en_me....

Kita mmg tak tahu masalah org dlm kelambu diaorg tu. Dan kita juga tidak digalakkan mencampuri urusan diaorg....tapi kita masih boleh memberi nasihat sedikit sebyk utk kebaikkan bersama.

**Jgn bakar kelambu.....udah le. :)