16.8.09

Cermin Diri Sebelum Mengata Orang (Auto Published n3)

Mirror, mirror on the wall, who's the fairest one of all?

Salah satu drpd nikmat pancaindera yg d`kurniakan ALLAH s.w.t kpd manusia ialah lidah dan mulut. Selain drpd makan dan minum, lidah dan mulut juga d`gunakan utk b`cakap, b`bual dan b`hubung mesra antara satu sama lain. Melalui lidah dan mulut, kita dpt menyatakan apa yg t`lintas di hati dan t`bayang di fikiran.
Tetapi tidak semua org dpt m`gunakan lidah dan mulut utk b`interaksi antara satu sama lain. Org yg b`keadaan seperti ini t`diri drpd org2 yg bisu.Org yg bisu tidak dpt mengeluarkan suara melalui mulutnya. Jika ada pun t`dengar suara yg keluar dari mulutnya, ianya sukar d`fahami.
Sedar akan hakikat betapa susahnya org bisu utk b`interaksi, maka kita yg d`kurniakan ALLAH s.w.t m`miliki lidah dan mulut yg dpt b`cakap dan b`tutur dgn baik ini sepatutnya b`syukur dan b`terima kasih kpd-Nya. b`hati-hatilah m`gunakan lidah dan mulut agar ia tidak t`jerumus ke dlm jurang yg d`murkai ALLAH.
Salah satu p`buatan yg tidak d`sukai ALLAH m`lalui p`gunaan lidah dan mulut adalah mengumpat, atau dlm bahasa Arab, GHIBAH. Mengumpat dari segi lahirnya kelihatan seperti p`buatan yg tidak begitu m`bebankan. Tetapi pd hakikatnya, ia nyata t`golong dlm dosa yg besar.
Dan ALLAH b`firman :
"Dan jgnlah setengah drpd kamu mengumpat setengah yg lain. Adakah seorg drpd kamu suka makan daging bangkai saudaranya padahal kamu semua tidak menyukainya?" (Al-Hujurat : 12)
Drpd ayat di atas, ALLAH s.w.t dgn jelas telah m`umpamakan org yg mengumpat itu seperti org yg m`makan daging saudaranya yg telah mati. Betapa bahayanya akibat mengumpat ini dpt kita lihat dgn jelas drpd larangan dan tegahan ALLAH m`lalui Al-Quran dan hadis.
Ibnu Jabar umpamanya pernah b`kata: "Kami pernah di tempat Nabi s.a.w. Kemudian m`hembus angin b`bau busuk. Lalu b`tanyalah Nabi: "Tahukah kamu angin apakah ini? Ini adalah angin (bau) org2 yg mengumpat org2 Mukmin.
Walaupun ramai di antara kita sedar ttg peri buruknya akibat p`lakuan mengumpat dan betapa dahsyatnya hukuman ALLAH s.w.t ke atas org yg mengumpat, namun p`buatan itu terus mereka lakukan juga. Keadaan ini t`jadi kerana kelemahan iman yg ada pd jiwa mereka serta kecetekan pengetahuan mereka dlm bidang k`agamaan.
S`sungguhnya adalah m`jadi satu tanggungjwb dan k`wajipan bg setiap org Muslim yg sedar utk m`perbetulkan s`suatu k`cacatan, k`kurangan dan k`aiban yg d`lakukan ialah m`beri ingatan dan nasihat apabila kita b`sendirian dgnnya.
Sedar akan bahaya dan buruknya p`buatan mengumpat ini, maka semua kita yg mengaku diri b`agama Islam hendaklah b`usaha sedaya mungkin utk m`jauhkan diri drpd p`buatan mengumpat.
Kita seharusnya m`cerminkan diri sebelum m`bicarakan ttg org lain. Jgn kuman di seberang laut nampak, tetapi gajah di hadapan mata tidak kelihatan. Kita juga harus sedar bahawa tiada manusia yg m`huni alam fana ini, yg sempurna. k`sempurnaan hanya ada pd ALLAH s.w.t sahaja.
Menyedari hakikat ini, dgn tidak mengumpat dan mengata-ngata ttg k`aiban seseorg, mak dptlah kita m`jauhkan diri drpd b`musuhan dan b`sengketa sesama sendiri. Kita juga dpt m`jadi manusia yg senang di dunia dan bahagia pula di akhirat, Insya Allah.
Sumber : Al-Islam
Segmen : Tazkirah

No comments: