23.6.09

Budi...

Bila difikir-fikir kembali, betapa mudahnya aku menabur budi pada org. Bukanlah aku kata tentang kemampuan aku dari segi duit yang aku ada. Tapi ntah la. Aku pun bukanlah mengharapkan balasan,tapi at least cukuplah sekadar berterima kasih. Bukankah berterima kasih itu bererti kita bersyukur kepada Allah dan juga kepada orang yg membantu kita

Aku bukanlah jenis mengungkit apatah lagi meminta kembali sesuatu yg aku hulurkan. Berat mulut aku nak meminta kembali setiap yg telah aku hulurkan. Tak pandai aku nak "buruk siku" atau mengungkit. Meminta kembali - jauh sekali

Tapi,apa yg aku alami adalah jauh dari sangkaan ku. Budi yg aku tuai, hasilnya......usah dibangkit la. Susah aku nak gambarkan bagaimana perasaan aku tatkala aku pula yg dipersalahkan. Oh My God!!! I felt it was damn s**t and p*** off

Aku sebagai orang yg berbudi atau dalam erti kata lain membantu telah dipersalahkan. I couldn`t imagine it. I was feeling totally blank. Aku pula yang dikatakan mengungkit. Huhhhh.....terdiam aku seketika dan berfikir sejenak. Rupanya menjadi suatu kesalahan dan dosa membantu orang yang sedang dalam keadaan memerlukan atau susah.

Inilah 1st time aku mendengar ayat2 sengal yg tidak bertamadun. Hmmmm, semua ini membuat aku berfikir sejenak. I tried to be a nice person to everybody....yes,I did. But I was blamed for nothing!!!! Beristighfar panjang aku.

From the moment, I knew that it is very difficult to satisfy people around us although in a good way. I`ve learnt a new lesson. But, for the God`s sake, I still keep being a nice person to everybody and get rid of ill-feelings, Insya Allah


**Belajarlah kita mengenang budi dan berterima kasih kepada Allah dan orang yg membantu di saat kita memerlukan. Jgn lupa budi orang. Berbuat baiklah kita sesama insan. Jgn la pula nak pedajal hidup orang bila dah mula senang,k.**

6 comments:

~Cinta Cukulet~ said...

macam melepaskan anjing tersepit kan..dia gigit kita balik huhu..semoga Tuhan aje yg balas semuanya...

Tirana said...

Orang berbudi..kita berbahasa
Orang memberi..kita merasa..

Zyma..susah nak puaskan hati semua orang. Ikhlaskan budi yang diberi..insyaAllah ada balasannya dari Allah

kayteeze said...

Sabarlah dek!

Kekadang, jadi orang yang istimewa ni banyak dugaannya.. hehe...

Zyma Saad said...

~Cinta Cukulet~

Akak nak gigit orang tu.

Zyma Saad said...

Akak Tirana....
Benar,mmg susah utk kita puaskan hati semua org.

Adakalanya sesak dada bila m`alami kes mcm ni.

Allah s.w.t yg mampu m`balasnya.

Zyma Saad said...

Kak Tie....

Sy buat yg termampu....
Balasannya, biarlah Allah yg tunjuk.